Rukun & Syarat Sah Nikah

Rukun nikah
  1. Pengantin lelaki (Suami)
  2. Pengantin perempuan (Isteri)
  3. Wali
  4. Dua orang saksi lelaki
  5. Ijab dan kabul (akad nikah)
   * singkatan S.I.S.W.A.


Syarat Sah Nikah
Syarat bakal suami
  • Islam
  • Lelaki yang tertentu
  • Bukan lelaki mahram dengan bakal isteri
  • Mengetahui wali yang sebenar bagi akad nikah tersebut
  • Bukan dalam ihram haji atau umrah
  • Dengan kerelaan sendiri dan bukan paksaan
  • Tidak mempunyai empat orang isteri yang sah dalam satu masa
  • Mengetahui bahawa perempuan yang hendak dikahwini adalah sah dijadikan isteri
Syarat bakal isteri
  • Islam
  • Perempuan yang tertentu
  • Bukan perempuan mahram dengan bakal suami
  • Bukan seorang khunsa
  • Bukan dalam ihram haji atau umrah
  • Tidak dalam idah
  • Bukan isteri orang
Syarat wali
  • Islam, bukan kafir dan murtad
  • Lelaki dan bukannya perempuan
  • Baligh
  • Dengan kerelaan sendiri dan bukan paksaan
  • Bukan dalam ihram haji atau umrah
  • Tidak fasik
  • Tidak cacat akal fikiran,gila, terlalu tua dan sebagainya
  • Merdeka
  • Tidak ditahan kuasanya daripada membelanjakan hartanya
* Sebaiknya bakal isteri perlulah memastikan syarat WAJIB menjadi wali. Sekiranya syarat wali bercanggah seperti di atas maka tidak sahlah sebuah pernikahan itu. Sebagai seorang mukmin yang sejati, kita hendaklah menitik beratkan hal-hal yang wajib seperti ini. Jika tidak di ambil kira, kita akan hidup di lembah zina selamanya.

Syarat-syarat saksi
  • Sekurang-kurangya dua orang
  • Islam
  • Berakal
  • Baligh
  • Lelaki
  • Memahami kandungan lafaz ijab dan qabul
  • Dapat mendengar, melihat dan bercakap
  • Adil (Tidak melakukan dosa-dosa besar dan tidak berterusan melakukan dosa-dosa kecil)
  • Merdeka
Syarat ijab
  • Pernikahan nikah ini hendaklah tepat
  • Tidak boleh menggunakan perkataan sindiran
  • Diucapkan oleh wali atau wakilnya
  • Tidak diikatkan dengan tempoh waktu seperti mutaah(nikah kontrak e.g.perkahwinan(ikatan suami isteri) yang sah dalam tempoh tertentu seperti yang dijanjikan dalam persetujuan nikah muataah)
  • Tidak secara taklik(tiada sebutan prasyarat sewaktu ijab dilafazkan)
* Contoh bacaan Ijab:Wali/wakil Wali berkata kepada bakal suami:"Aku nikahkan/kahwinkan engkau dengan Diana Binti Daniel dengan mas kahwinnya/bayaran perkahwinannya sebanyak RM 3000 tunai".
Syarat qabul
  • Ucapan mestilah sesuai dengan ucapan ijab
  • Tiada perkataan sindiran
  • Dilafazkan oleh bakal suami atau wakilnya (atas sebab-sebab tertentu)
  • Tidak diikatkan dengan tempoh waktu seperti mutaah(seperti nikah kontrak)
  • Tidak secara taklik(tiada sebutan prasyarat sewaktu qabul dilafazkan)
  • Menyebut nama bakal isteri
  • Tidak diselangi dengan perkataan lain
* Contoh sebutan qabul(akan dilafazkan oleh bakal suami):"Aku terima nikah/perkahwinanku dengan Diana Binti Daniel dengan mas kahwinnya/bayaran perkahwinannya sebanyak RM 3000 tunai" ATAU "Aku terima Diana Binti Daniel sebagai isteriku".

94 comments:

  1. Bkn lagu bro.ni cara perkahwinan mnurut Islam..ianya dinamakn akadnikah..sume pkara diatas mnerangkn dgn lbh trperinci

    ReplyDelete
    Replies
    1. die maksudkan lagu background ni..bkn pe yg trcatiti di ats..

      Delete
  2. Berguna info ni.. Yg nak kawin, yg dah kawin, yg nak kawin lagi skali pun perlukan pengetahuan ni.. Hehehe

    ReplyDelete
  3. As salam sahabat.Sy mempunyai adik yg telah melangsungkan perkahwinannya di Sabah tanpa restu ibubapa.Adik sy berwalikan seorang teman suaminya di sana.Menjadi persoalan sy,cara adik sy berkahwin cuma ada akad nikah dan di akhir upacara ada asap dan ibu jari diletakkan di kepala.Mohon pencerahan... terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak sah sebab wali harus belah saudara pihak perempuan(lelaki) dan boleh jika wali yang sah beri kuasa kepada wali hakim.. setahu saya tiada upacara "akhir upacara ada asap dan ibu jari diletakkan di kepala.Mohon pencerahan... terima kasih. harap cik boleh rujuk kepada ustaz atau ustazah di sana ^_^

      Delete
    2. Tidak sah... sebab yg menjadi walinya. Bukan keluarga pihak perempuan

      Delete
  4. Thank's yaa
    Semoga aja aku cepet dapat yang terbaik buat aku

    ReplyDelete
  5. اَلْحَمْدُلِلّهِ

    ReplyDelete
  6. Court Marriage Nikah
    www.courtmarriage-nikah.com
    lawvisionpk@gmail.com

    Nikah is “Sunnah” to avoid a major sin
    Court Marriage is Law visions Modern online service, through which we provide Nikah facility to our clients, even if they are at their home. Shadi / Nikah On Phone/Online is just like Court / Ordinary Marriage. It is valid under Shariat and Legal in all respects if it is done through Law vision.
    Nikah will be registered according to the Pakistan Islamic Laws. We would like to clarify just for information of our clients that when Nikah is registered during Court Marriage even when it is done on phone or on Internet, the Nikah Namas which will be Provided by Us will be just like Nikah Nama of arranged marriage.
    You have only to contact us. And provide the following Documents Scanned by E-Mail or Photo Copies on Our Courier address:
    • ID Cards of both Sides
    • Photos of Both sides
    • Cell Numbers of both Parties
    • Permanent Address of the Both
    • Present Address of the Both
    • Appointment of Wakil Letter
    • Expenses of Nikah
    After receiving Documents we will settle a Date and Time of Nikah with your Consultation, at which time Our Nikah Registerar, Nikah Khawan, Our Staff Members, Bride and Groom will appear or be online on Conference Call, in which Nikah will be Held, After Nikah, Nikah Registerar will Complete all 4 Nikah Namas, all the Parties i.e. Bride, Groom and / or their Wakils, Wittnesses, Nikah Registerar and Nikah Khawan will Sign the Nikah Namas and the same will be Complete, Valid and Sharie Nikah Nama of the Parties. In case any Party of Nikah is not present at the time of Nikah, we will send all the 4 Nikah Namas for Signatures of Bride or Groom by Courier at their given address.
    We are the Sole Court Marriage Law Firm in Pakistan, providing Court Marriage/Nikah on line/Nikah on phone services. Hundred of Couples through out the World, mostly from Pakistan, UAE, USA, Canada, UK, Saudia Arabia, Indonasia, Malasia, Germany, India, Kuwait, and in many more countries enjoying their Happy Family lives after availing our Court Marriage Nikah.
    We also Provide Following Post Nikah Services at the Expences of Clients:
    • NADRA Computerised Nikah Nama in English & Urdu
    • English Nikah Nama
    • Translation of Nikah Nama with attestation from Notary Public
    • Foreign Office Attestation of Nikah Namas & other Documents
    • Attestation from Concerned Embassy

    Call Now: +92-3024077416

    ReplyDelete
  7. Bgaiman hukumnya org nikah yg tdk mngcpkn ijab qabul lwt lisan

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum sy ingin bertanya bagai mana jika di ic perumpuan tiada nama bapa.. Anak luar nikah maksud saya.. Siapakah yg boleh mewalikan nya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bg kes mcm tu kna gunakn wali hakim

      Delete
    2. Kalau anak di luar kandung... biarpun ada bapaknya... tetap tidak bisa di wali oleh bapaknya harus oleh wali hakim...

      Delete
    3. Bapaknya. Dia punya bapak ya bapaknya jadi wali.
      Cuma nabi isa sama nabi adam yg gak punya wali.

      Delete
  10. mas ini referensi nya dari buku apa ya? saya butuh banget infonya. thanks :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Info nya gak lengkap ini. Rukun nikah wajib ada mahar.

      Delete
  11. pekerja asing yang memegang permit kerja tidak dibenarkan bernikah mengikut undang2 imigresen. Pekerja ini telah memasuki siam dgn cara tak sah (tiada permit) dan bernikah dgn perempuan msia di sana. Apakah status pernikahan itu? disebabkan kekangan syarat tersebut. Di ambil kira tempat dia bernikah dan kadi yang menikah kan itu adalah bertauliah

    ReplyDelete
  12. Tq admin..amat berguna untuk hari pernikahanku..

    ReplyDelete
  13. buat amir syafik@
    dlm islam ,anak lahir tnpa pernikahan yg syah menurut islam.jika anak itu perempuan maka dia tidak punya wali.
    dan kalau sudah tumbuh dewasa dan akan melangsungkan pernikahan bs diwalikan hakim
    ini hmpir sama halnya dgn
    jika ada perempuan dihamili pacarnya ,kemudian mereka dinikahkan dan menjadi suami istri, dan akhirnya sibayi lahir perempuan,
    dan saat dewasa nnti akan menikah
    maka ayahnya kandunya tidak syah menjadi wali dan hanya boleh diwalikan hakim
    di karenakan pernikahan kedua orang tuanya tidak syah
    karena ada larangan "perempuan hamil tidak boleh dinikahi"
    dan intinya "anak lahir tnpa pernikahan syah dari kedua orang tuanya,tidak punya wali ayah apalagi keluarga ayah
    dan dalam islam tidak dibenarkan adanya "anak haram "
    karena yg haram adalah perbuatan haram kedua orang tuanya
    yg melakukan zina
    demikian yg saya ketahui
    mohon dikoreksi dan di benarkan jika salah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg jadi wali tetep bapaknya,selama bapaknya ketahuan, kecuali anak pelacur, karena bapaknya gak jelas.

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Aku nak nikah 28 februari 2015 ne, mohon doa restu nye ye... moga jadi keluarga sakinah mawadah warrahmah..... aaamiiiiinn....

    ReplyDelete
  16. yang perempuan apakah wajib hukumnya walinya seorang ayah kandung

    ReplyDelete
  17. salam, mohon penjelasan ,1) kakak saya telah berkahwin tanpa berdaftar berwalikan ayah kandung,hanya seorang saksi lelaki,seorang jurunikah,dan suaminya.adakah sah pernikahannya tanpa sebarang kertas hanya melalui lafaz? 2) cukupkah hanya seorang lelaki untuk menjadi saksi ?3) bolehkah para hadirin perempuan yang hadir menjadi saksi?sila bantu saya..

    ReplyDelete
  18. pak, maaf mau nanya, apabila ada suami istri yg istrinya selingkuh dan menghasilkan anak prempuan, dan posisi istri masih istri sah suaminya, dan apabila si anak prempuan nya nikah yg wajib jd walinya siapa?? mohon jawaban, trimakasih

    ReplyDelete
  19. kerenn, serasa ingin segara terwujud hehe, makasih mas infonya izin share sekalian copas ke blog gallery saya boleh?

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Bila ada orang islam dah nikah, lalu kepingin jimak dengan kambing milik sendiri apa boleh dan halal? Apa kayaknya nabi pernah praktek ya?

    ReplyDelete
  22. Saya kepengen banget menikah. Setidak nua jauh Dari zina. Tapi saya merasa ragu at as tanggung jawab sbg seorang suami. Selain itu saya masih ragu soal dananya antara ckup a tau tidak bila hendak melangsungkan pernikahan. Saya butuh pencerahan.

    ReplyDelete
  23. matursuwun mas infonya. mampirya di fandialmizan.blogspot.com

    ReplyDelete
  24. matursuwun mas infonya. mampirya di fandialmizan.blogspot.com

    ReplyDelete
  25. Masa upacara akad nikah adik aku, bapak mentua adik aku ckp tak sah. Sedangkan masa imam tanya semua saksi termasuk mentua dia ckp sah. Terpaksa cari imam lain utk di akadkan balik. Last Skali jumpa la bekas imam di jajahan lain, alih alih bapak aku pulak yg kena akadkan nikah tersebut. Admin cer komen sikit, ada mentua adik aku ni gila atau meroyan?

    ReplyDelete
  26. Masa upacara akad nikah adik aku, bapak mentua adik aku ckp tak sah. Sedangkan masa imam tanya semua saksi termasuk mentua dia ckp sah. Terpaksa cari imam lain utk di akadkan balik. Last Skali jumpa la bekas imam di jajahan lain, alih alih bapak aku pulak yg kena akadkan nikah tersebut. Admin cer komen sikit, ada mentua adik aku ni gila atau meroyan?

    ReplyDelete
  27. Masa upacara akad nikah adik aku, bapak mentua adik aku ckp tak sah. Sedangkan masa imam tanya semua saksi termasuk mentua dia ckp sah. Terpaksa cari imam lain utk di akadkan balik. Last Skali jumpa la bekas imam di jajahan lain, alih alih bapak aku pulak yg kena akadkan nikah tersebut. Admin cer komen sikit, ada mentua adik aku ni gila atau meroyan?

    ReplyDelete
  28. Bolih kah kawan menjadi saksi kepada pengantin lelaki manakala saudara mara / bapa kpd pihak lelaki hadir dalam perkahwinan tersebut?

    ReplyDelete
  29. boleh kah menikah hanya mempelai lelaki saja yg hadir..karena mempelai perempuan sedang berada diluar negri karena pekerjaan..makasih

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum..saya nak tanya 1 soalan..SAH ATAU TIDAK JIKA KITA BERKAHWIN TANPA KERELAAN BAKAL ISTERI??contoh nya bakal isteri dipaksa oleh bapa kandung nya sedangkan wanita itu sudah mempunyai pilhan sendiri dan sudah merancang untuk berkahwin dengan pilihan nya..mohon penjelasan

    ReplyDelete

  31. Assalamualaikum. Mau nanyak.

    Saya mau nikah siri. Dengan wanita janda yg sudah bercerai.

    Wanita yg mau saya nikahi. Muslim tapi kekuarga nyaa nasrani. Mama dan kakak kandung nya. Untuk wali perempuan ini . Sudah tidak ada kabsr nya dimana sekrg.

    Wanita ini 3 ber sodra .
    Laki agama nasrani.
    Laki aggama islam.
    Permpuan agama islam.

    Sedangkan sodara kandung nya .. yg muslim. Tidak mengurusi wanita. Ini .. tidak pernah ada kabar. Bahkan di tlfn ga di angkat.

    Saya mau tanyak... siapa kah yg berhak menjadi wali buat seseorang wanita ini yg ingin saya jadikan istri.. ??

    Syukron sebelum nya

    ReplyDelete
  32. saya ingin bertanya kan satu soalan .
    seorang kakak yg bernikah hanya menggunakan adek lelakinya sebagai wali ..sedangkan bapa nya masih ada dan tidak diberitahu tentang pernikahan ini ..adakah sah nikahya itu

    ReplyDelete
  33. saya ingin bertanya kan satu soalan .
    seorang kakak yg bernikah hanya menggunakan adek lelakinya sebagai wali ..sedangkan bapa nya masih ada dan tidak diberitahu tentang pernikahan ini ..adakah sah nikahya itu

    ReplyDelete
  34. Smaga apa yg di cita2kan terkobul amieeen,,

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum sy ingin bertnya klu bkal pengantin lelaki bolee abg kandungnya sendiri untuk jd saksi..

    ReplyDelete
  36. Jangan lupa kunjungi www.refiza.com
    Ada banyak souvenir cantik untuk pengajian, haji, pernikahan.

    ReplyDelete
  37. Assalam...saya nak tanye mcm mane nak nikah untuk lepaskan hukum syaraq...dan apakah lafas ijab untuk si wali...wali adalah ang saudara lelaki sblah ayah....

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya mau tanya gan.
      apa benar mau nikah di tahun 2016 ini ada skrening...?
      yg berisi di ajarkn tentng bersetubuh, ini salah satu nya...
      dan bnyak lagi...
      tlng info nya gan...
      karna saya menikah tgl 12 bulan 2 2016.

      Delete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. Thank you infornya, sangat bermanfaat

    ReplyDelete
  41. Yang terpenting adalah lelaki itu harus bener-bener mapan untuk wanitanya.

    Cetak undangan pernikahan, cek disini
    goo.gl/m1AkV0

    ReplyDelete
  42. Ak punya teman katanya sdh menikah sirih n 2thn hidup sbg suami istri n punya buku nikahnya,tp suaminya bilang waktu nikah dipaksa oleh perempuannya di bawa ke suatu tempat ternyata disana sdh ada penghulu n dia tdk mau menikah n laki2 tsb tdk mengucapkan ijab khobul,tp hy di mintai ktp n datanya saja n katanya itu berarti laki2 tsb sdh menikahi perempuan tsb,jd akhirnya laki2 tsb menganggap perempuan itu istrinya krn kata istrinya sdh sah menjadi suami istri n skrg laki2 tsb menemukan wanita lain n menikahi secara sah dicatatan sipil tp perempuan yg pertama tetap tdk mau ditinggalkan,itu berdosakah laki2 tsb krn meninggalkan perempuan yg pertama n hukumnya apa hub laki2 tsb dgn perempuan yg pertama krn waktu menikah sirih tdk ucapkan ijab khobul,tdk ada wali n laki2 tsb dipaksa

    ReplyDelete
  43. Ak punya teman katanya sdh menikah sirih n 2thn hidup sbg suami istri n punya buku nikahnya,tp suaminya bilang waktu nikah dipaksa oleh perempuannya di bawa ke suatu tempat ternyata disana sdh ada penghulu n dia tdk mau menikah n laki2 tsb tdk mengucapkan ijab khobul,tp hy di mintai ktp n datanya saja n katanya itu berarti laki2 tsb sdh menikahi perempuan tsb,jd akhirnya laki2 tsb menganggap perempuan itu istrinya krn kata istrinya sdh sah menjadi suami istri n skrg laki2 tsb menemukan wanita lain n menikahi secara sah dicatatan sipil tp perempuan yg pertama tetap tdk mau ditinggalkan,itu berdosakah laki2 tsb krn meninggalkan perempuan yg pertama n hukumnya apa hub laki2 tsb dgn perempuan yg pertama krn waktu menikah sirih tdk ucapkan ijab khobul,tdk ada wali n laki2 tsb dipaksa

    ReplyDelete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. kalau calon suami non islam gimana itu ya ?
    boleh lah dijawab

    ReplyDelete
  46. kalau calon suami non islam gimana itu ya ?
    boleh lah dijawab

    ReplyDelete
  47. kalau calon suami non islam gimana itu ya ?
    boleh lah dijawab

    ReplyDelete
  48. Sarat dri kua pakai akta lhir, kl akta lhir g ada gmn

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum,,
    Sye.nk tanya, ada teman saya nk tau pernikahan dia sah ke tak..?
    Sebb dri awal dia tak suka kepada suami dia ,
    Tpi entah knpa tiba2 kwan saya di ajak nikah sma lelaki itu mau aja gitu,
    Sesudh nikah selma 1 bulan, kwan saya tiba2 pergi tempat mak saudAra nya,
    Meski pun suami x bgi izin kwan sya tetap ja melangkahkn kaki,
    Sampai disna kwan sya x ingat suami dia sikit pun dia merasa mcam x pernh.nikah sebelum.nya,
    Trus emak saudara.juga heran, selepas.itu mak saudara bawa ke tempat orng pandai ( ustat ) beliau berkata bahwa kawan saya.kena ilmu pengasih dan penunduk,.
    Dri.kejadia itu kwan saya tak balik kerumah suami dia lagi .
    Nah intinya apakah pernikahan kawan saya itu sah menurut rukun islam..?
    Tolong jawab ya...

    ReplyDelete
  50. bolehkah aku bertanya..
    sekarangkan zaman kn dah canggih ya.. klkkw misalkan nikahnya salah satu syatat pernikahan itu tdk bisa hadir mungkin pengantin wanita atau mungkin penghulu.inibisa lewat telpon atu online atau tidak

    ReplyDelete
  51. bolehkah aku bertanya..
    sekarangkan zaman kn dah canggih ya.. klkkw misalkan nikahnya salah satu syatat pernikahan itu tdk bisa hadir mungkin pengantin wanita atau mungkin penghulu.inibisa lewat telpon atu online atau tidak

    ReplyDelete
  52. saya mau tanya, jika seorang perempuan ingin menikah tetapi keluarga blom memihak di krnakan perempuan tersebut blum lulus Kliah nya, dan perempuan tersebut ingin jika keputusan itu di pihak nya, menikah dengan sederhana (ijab qobul) saja.. bagaimana cara menanggapinya ?? boleh minta saran

    ReplyDelete
  53. bagaimana hukumnya...seandainya hamil diluar nikah yang menjadi wali bapa kandungnya sendiri untuk menutupi malu

    ReplyDelete
  54. jika suami nonmuslim pernikahannya sah atau tidak dan menikah tanpa wali dari pihak perempuan dan tanpa sepengetahuan kluarga prempuan d waliin orang lain d saat mereka menikah

    ReplyDelete
  55. sah atau tidak nikah jika tidak dalam keadaan berwuduk semasa akad dijalankan...

    ReplyDelete
  56. sah atau tidak nikah jika tidak dalam keadaan berwuduk semasa akad dijalankan..

    ReplyDelete
  57. Tiket Pesawat Murah Online, dapatkan segera di SELL TIKET Klik disini:
    selltiket.com
    Booking di SELLTIKET.COM aja!!!
    CEPAT,….TEPAT,….DAN HARGA TERJANGKAU!!!

    Ingin usaha menjadi agen tiket pesawat??
    Yang memiliki potensi penghasilan tanpa batas.
    Bergabung segera di agen.selltiket.com

    INFO LEBIH LANJUT HUBUNGI :
    No handphone :085365566333
    PIN : 5A298D36

    Segera Mendaftar Sebelum Terlambat. !!!

    ReplyDelete
  58. assalamualaikum saya nak tanya , boleh ke tak kalau seorang perempuan mengandung luar nikah dalam 3 @ 4 bulan then berkahwin sebelum usia kandungan 5 bulan. Boleh ke anak dalam kandungan tersebut berbin kan ayah atau kene berbin kan abdullah ?

    ReplyDelete
  59. assalamualaikum saya nak tanya. boleh ke jika kita menikah tanpa kursus kahwin kerana mahu mempercepatkan pernikahan?

    ReplyDelete
  60. Boleh karena itu bukan salah satu syarat

    ReplyDelete
  61. Great to see that someone still understand how to create an awesome blog.
    The blog is genuinely impressive in all aspects.
    I like this blog.
    mgmdomino

    ReplyDelete